• 70 LAT JEDYNKI
    70 LAT JEDYNKI
  • 70 LAT tworzymy historię
    70 LAT tworzymy historię
  • 70 LAT na scenie
    70 LAT na scenie
  • 70 LAT jesteśmy kreatywni
    70 LAT jesteśmy kreatywni
  • 70 LAT realizujemy pasje
    70 LAT realizujemy pasje
  • 70 LAT doświadczamy
    70 LAT doświadczamy
  • 70 LAT osiągamy sukcesy
    70 LAT osiągamy sukcesy
  • 70 LAT lubimy wiedzieć
    70 LAT lubimy wiedzieć
  • 70 LAT rozwijamy talenty
    70 LAT rozwijamy talenty
  • 70 LAT wracamy
    70 LAT wracamy
Cztery uczennice klas trzecich wraz z nauczycielami brały udział w ostatnim cyklu spotkań w ramach projektu Erasmus + LORESU Let’s Study Local and Regional Subjects at School, który odbywał się w dniach 15 – 19.02.2021. Gospodarzem ostatniej wymiany uczniowskiej w tym projekcie był koordynator projektu -  szkoła Escola Básica e Secundária Gonçalves Zarco w Funchal na portugalskiej wyspie Maderze. Ze względu na sytuację epidemiczną w Europie spotkanie odbywało się w sieci.

            Pierwszy dzień wymiany rozpoczął się od powitania uczniów i nauczycieli. Polscy uczestnicy projektu przygotowali i zaprezentowali broszurę poświęconą założeniom projektu, przedstawili wszystkie działania projektowe oraz podsumowali wyjazdy zagraniczne, które odbyły się w ramach projektu. Po części ogólnej nastąpiło spotkanie koordynatorów, podczas którego omówiono najważniejsze zagadnienia dotyczące zarządzania projektem.

            Drugiego dnia spotkania mieliśmy okazję zobaczyć bogactwo przyrody Madery. Nasi gospodarze przedstawili prezentację dotyczącą makaronezyjskich lasów wawrzynolistnych, które zostały wpisane w 1999 r. na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Lasy te zajmują 16% powierzchni Madery. Stanowią one specyficzny dla Makaronezji (Madera, Azory, Wyspy Zielonego Przylądka, Wyspy Kanaryjskie) typ górskiego, międzyzwrotnikowego lasu mglistego.

Ponadto uczestnicy spotkania mieli okazję powtórzyć najważniejsze informacje dotyczące wszystkich krajów partnerskich w trakcie quizu. Projektowe „Koło Fortuny” przyniosło nam wiele radości i mnóstwo dobrej zabawy.

            Trzeci dzień międzynarodowego spotkania poświęcony był odkrywaniu dziedzictwa kulturowego krajów partnerskich. Organizatorzy spotkania zaprosili nas do udziału w wirtualnym zwiedzaniu Muzeum Sztuki Sakralnej w Funchal (Museu de Arte Sacra do Funchal). Muzeum to, założone w 1955 roku, za siedzibę ma Pałac Biskupi w stolicy Madery, Funchal. W zbiorach placówki znajduje się kolekcja malarstwa ze Szkoły Flamandzkiej jak również rzeźby, srebrne i złote naczynia liturgiczne, misternie haftowane szaty liturgiczne oraz ozdoby ołtarza. Najstarszy obraz z kolekcji przedstawia Św. Jakuba (Sao Tiago), który został patronem miasta Funchal po epidemii dżumy w 1521 r.  Prezentacje dotyczące dziedzictwa kulturowego swoich krajów przedstawili również partnerzy z Chorwacji i Włoch. Dzięki nim mogliśmy podziwiać piękne krajobrazy i zabytki Półwyspu Bałkańskiego i Półwyspu Apenińskiego.

            Dzień czwarty przebiegał pod hasłem „Muzyka łagodzi obyczaje”. Każdy kraj partnerski zaprezentował tradycyjny utwór muzyczny związany ze swoim regionem, na przykład Włosi zaprezentowali znany wszystkim utwór Azzurro autorstwa Adriano Celentano. Nasi gospodarze, Portugalczycy, przedstawili utwór zagrany i zaśpiewany przez grupę muzyczną Xarabanda, która w swojej twórczości opiera się na tradycyjnych maderskich rytmach i instrumentach.  Nasza drużyna zaprezentowała bardziej sentymentalny utwór Joszko Brody zatytułowany Swoboda, pochodzący z albumu Debora z 2014 r.

            Finałowe spotkanie z Portugalią zakończyło naszą pięciodniową wymianę. Podsumowaliśmy wspólnie dwa lata projektu: wszystkie wyjazdy i działania lokalne. Wraz z grupą z Portugalii zobaczyliśmy film prezentujący całe przedsięwzięcie.

            Dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w realizację projektu.

Back to top